1.2 Notiuni generale despre
A. Comanda numerica:
Conceptul de comanda numerica a fost realizat la Institutul de
tehnologie din Massachusetts (MIT) in anul 1951 pentru obiective ale ingineriei
de proces. "Numeric" inseamna ca intrarile datelor de comanda iau
forma unor numere. Acestea sunt reprezentate in cod binar si pot fi procesate
direct de controler. Numerele trebuie introduse, pentru a descrie geometria
piesei (date ale traiectoriei) si specificatii tehnologice legate de scule si
de viteze de lucru (declaratii de mofdificare) sub forma numerica in fiecare
caz. Aceasta descriere prin cifre este caracterizata de un prefix literar de
adresa (DIN 66 025, ISO DP 6983/3 si ISO 646)
Orice comanda la care
datele traiectoriei sunt introduse intr-o forma numerica se considera a fi
comanda numerica, indiferent de dispozitivul de intrare sau de sistemul de
stocare a datelor.
B.
Programerea:
Programarea piesei reprezinta generarea informatiilor de comanda
referitoare la piesa pentru comanda numerica. Datele traiectoriei si
declaratiile de modificare trebuie introduse intr-un dispozitiv de stocare de
date intr-o ordine prestabilita. Un dispozitiv de stocare de date poate fi
banda perforata sau poate fi un dispozitiv magneric .
Programele pot fi generate on-line, cum ar fi prin intermediul
operatorului direct la masina sau off-line, ca parte a fazei de planificare
operationala. Descrierile pieselor in forma desenelor de executie sau date CAD
servesc ca date de iesire pentru generarea programului, acolo unde se foloseste
unul din limbajele de programare complexe ale ingineriei de proces, cum ar fi
EXAPT.
Modelul
creat de programe CAD sau MCAD serveste directiile CAM/CAE, furnizand
"entitatea matematico-geometrica" pe care se fac determinari ale
comportamentelor la solicitari si pe care se fundamenteaza comenzile numerice
pentru masinile digitale de prelucrare mecanica (frezare, strunjire,
electroeroziune, laser, jet de apa). Cel mai frecvent abrevierea
Programarea :Programarea piesei reprezinta generarea informatiilor
de comanda referitoare la piesa pentru comanda numerica.
Cateva
programe reprezentative :
HyperMill (Open Mind Software Technologies GmbH) - generarea
programelor de prelucrare numerica pentru masinile automate cu comanda numerica
in 2-4 axe; se instaleaza peste mediul AutoCAD (Autodesk)
SurfCAM (Surfware) - genereaza comenzi pentru masini-unelte cu
comenzi numerice in 2-5 axe
PowerMill (Delcam International) - componenta
MAGMA (MagmaSOFT GmbH) - se ocupa cu simularea proceselor
de turnare a metalelor
Edge-CAM (PathTrace) - independent sau instalat pe AutoCAD ,
programul genereaza secventele de prelucrare prin aschere/electroeroziune
pentru masinile cu comenzi numerice in 2-5 axe de prelucrare .
C-MOLD (AC technology)- simularea proceselor de formare in
matrite a maselor plastice
ESPRIT/MS (D.P. Technology)- solutie integrata in MicroStation
Modeler capabila de frezare in 2 axe si 4/5 pozitii, strunjire si
electroeroziune in 2-4 axe.
Euclid Machinist , Strim (Matra Datavision) - componente
Pro/Process, Pro/Casting, Pro/MFG, Pro/MloDesign, Pro/NC-Check,
Pro/NCpost, Pro/SheetMetal; (PTC) - componenedin Pro/Engineer responsabile de
pregatirea si initierea fabricatiei prototipului proiectat .
CATIA Lathe Machining programmer ( pentru programarea
strungurilor automate deservind industriile de utilaj mecanic, automobile,
avioane); CATIA Surface Machining Programmer ; CATIA MultiAxis Machining
Programmer ; CATIA Mold & Die Machining Assistant- membre ale familiei
CATIA/CADAM (Dassault Systemes)
C. Notiuni generale
despre masinile cu comanda numerica
Axele si miscarile MUCN :
O
masina unealta cu comanda numerica este alcatuita din masina unealta
propriu-zisa si echipamentul de comanda numerica (CNC) . Din aceasta cauza ,
MUCN sunt fabricate in colaborare, de mai multe firme, unele realizand partea
clasica, altele fiind specializate in partea de comanda numerica.
Echipamentele
CNC ale masinilor unelte se prezinta intr-o gama foarte larga, fiind concepute
dupa principiul comenzilor numerice de pozitionare sau de conturare. .
Echipamentele
CNC se folosesc, in principal, la urmatoarele categorii de masini-unelte :
* masini de frezat
* masini de gaurit
* strunguri
*masini de rectificat
* masini de electroeroziune
cu fir
* centre de stantat cu
comanda numerica .
La
acestea se adauga centrele de prelucrare si unele masini neconventionale, cum
ar fi masinile de prelucrat prin eroziune electrica si chimica, masini de
injectat mase plastice si masini de prelucrare cu plasma.
Din
punctul de vedere al tehnologului programator sunt importante urmatoarele
caracteristici ale echipamentului CNC :
- numarul de axe
- purtatorul de program
- memoria pentru
inmagazinarea programelor
- modul de introducere a
programelor
- posibilitatile de adaptare
pentru legatura cu o memorie externa
- precizia obtinuta
Orice
masina unealta executa miscari in raport cu niste axe specifice fiecareia.
Stabilirea corecta a axelor este foarte importanta in cazul MUCN, deoarece
programul tine cont de aceste axe. In comanda numerica s-a introdus notiunea de
axa ca fiind o deplasare liniara sau o rotatie . Aceste
miscari sunt executate de organele mobile ale masinii unelte cu comanda
numerica .
Pentru
a identifica axele unei MUCN, acestora li se atribuie o anumita simbolizare
precizata in recomandarea ISO R- 841/1968 sau in STAS 8902 - 71 . Teoretic
exista cazul general, cu 3 axe de translatie (X,Y,Z) si 3 axe de rotatie (A,
B,C) in jurul primelor 3. Se spune ca avem in acest caz o masina in 6 axe. Daca
tot ansamblul este montat pe un suport care la randul lui poate executa
miscari, putem vorbi de masini in 7, 8 sau 9 axe . Aceste masini sunt de o mare
complexitate si se proiecteaza de obicei pentru un scop foarte precis .
Masinile care se intalnesc in practica au de obicei 2-5 axe, cele mai multe
avand 2 sau 3 axe.
Cele mai cunoscute
echipamente CNC sunt :
- Sinumerik, al firmei
Siemens ,
- FANUC, Japonia
- Alcatel, Franta
-Mikromat,
Axele pentru miscarile
rectilinii formeaza un sistem de coordonate ortogonal drept care verifica
regula mainii drepte. Axele de coordonate se atribuie diferitelor ghidaje dupa
anumite reguli, dupa cum urmeaza :
Axa Z este
paralela cu axa arborelui principal al masinii . Astfel, la o masina de gaurit
sau de frezat, arborele principal antreneaza scula, in timp ce la un strung,
axa Z coincide cu axa piesei. Daca masina nu are arbore principal, axa Z se
alege perpendicular pe suprafata de asezare a piesei. Sensul pozitiv al axei Z
corespunde deplasarii prin care se mareste distanta dintre piesa si scula.
Axa X este
in general, orizontala si paralela cu suprafata de asezare a piesei. Ea este
axa principala de deplasare in planul in care se face pozitionarea piesei fata
de scula.
Axa Y se
alege astfel incat sa formeze impreuna cu celelalte un sistem ortogonal drept,
care se poate determina si cu regula mainii drepre din fizica.
Miscarile de rotatie se
noteaza astfel :
- A - rotatie in jurul axei X
- B - rotatie in jurul axey Y
- C - rotatie in jurul axei Z
Obtinerea
miscarilor se face fie prin deplasarea piesei, fie prin deplasarea sculei .
Prin deplasare se intelege atat translatia cat si rotatia . Astfel, deplasarea
sculei pe axa +X corespunde cu o deplasare a mesei pe directia -X. Acest lucru
produce de multe ori confuzie in randul programatorilor MUCN si al operatorilor
de la masina. Se greseste la stabilirea sensului de parcurs. Pentru a stabili
corect sensurile de deplasare pe directia axelor se va respecta urmatoarea
regula. : Pentru stabilirea sensului miscarilor se considera piesa ca fiind
fixa iar miscarile sunt executate de scula.
In
general nu toate axele unei MUCN sunt comandate numeric. Frecvent se
contraleaza doua sau trei axe.In cadrul centrelor de prelucrare si a unor
masini de frezat complexe, numarul axelor controlate poate ajunge pana la 6 ( 3
translatii si 3 rotatii) .
Daca axele X, Y, Z sunt
comandate simultan, spunem ca avem o MUCN in 3 axe. Daca insa avem control pe
toate cele 3 axe, dar numai 2 pot fi comandate simultan, cea dea treia ramanand
fixa, se spune ca avem o masina in 2.5 axe (doua axe si jumatate) .
D. Programul
si comanda numerica:
Sisteme de referinta
Orice
miscare executata de MUCN se raporteaza la un sistem de referinta ortogonal
drept. Originea sistemului este punctul in care X=0, Y=0, Z=0 respectiv A=0, B=0,
C=0. Alegerea originii este arbitrara, atat pentru axele de translatie cat si
pentru axele de rotatie.
Originea sistemului de
referinta asociat masinii unelte poarta denumirea de punct zero al masinii sau
nulul masinii . Pe MUCN, punctul zero al masinii reprezinta un punct fix si
bine stabilit in spatiu, odata cu montarea traductoarelor si testarea masinii,
adica a tuturor reglajelor in regim de comanda numerica. Fata de acest punct se
pozitioneaza piesa de prelucrat pe masina. Masina in sine, axele de coordonate
si punctul zero sunt de fapt un sistem rigid din punct de vedere geometric, cu
un sistem de axe bine stabilit.
Orice
piesa pe care o vom prelucra trebuie mai intai pozitionata fata de sitemul de
coordonate rigid al masinii (OmXmYmZm) sau sistem absolut si apoi identificat
punctul de unde incepe prelucrarea ( punctul de start) . Programul se scrie
insa, fata de un sistem de referinta al piesei (OpXpYpZp) numit si sistem
relativ, care se alege de programator. Acest sistem este legat de sistemul absolut
al MUCN printr-un vector de pozitie. Aceasta operatiune se numeste pozitionarea
piesei . Programatorul va trebui sa indice pe fisa tehnologica unde a ales
sistemul d referinta si unde este punctul de start . Pozitionarea piesei are ca
efect transformarea coordonatelor piesei din sistemul (OpXpYpZp) in sistemul
(OmXmYmZm) printr-o translatie efectuata automat de MUCN.
In
practica programarii, primul pas care trebuie facut este alegerea sistemului
relativ al piesei (OpXpYpZp). Acest sistem se alege in asa fel incat exprimarea
deplasarilor sculei sa se faca cat mai comod dupa desenul piesei.
Un
alt criteriu ar fi posibilitatile de pozitionare a semifabricatului pe masa
masinii. Nu exista reguli precise pentru alegerea acestui sistem. Cel mai bun
ajutor in acest sens este experienta programatorului .
Pentru
piesele spatiale trebuie sa se stabileasca cu atentie si planul Z=0. Aceasta
alegere este foarte importanta deoarece in planele paralele cu planul X0Y au
loc deplasarile de pozitionare ale sculei, iar o greseala de programare poate
duce la atingerea accidentala a piesei de catre scula. Ca o masura de prevedere
este indicat ca planul Z=0 sa se aleaga pe o suprafata plana cu altitudinea cea
mai mare ( in cazul in care arborele principal este vertical)
E. Limbajul comenzii numerice :
Programele
MUCN sunt formate dintr-o succesiune de coduri care definesc fazele de
prelucrare ale unei piese. Un program este alcatuit in principal din fraze care
sunt scise intr-o suucesiune logica. Fiecare fraza se compune din mai multe
cuvinte NC. Un cuvant este compus dintr-o adresa urmata de un grup de cifre.
Adresa defineste memoria sau circuitul de executie din unitatea de comanda in
care trebuie sa ajunga comanda iar grupul de cifre defineste comanda.
In cadrul frazelor fiecare
comanda se transmite codificat printr-o succesiune de caractere . Un carcter
reprezinta de fapt o combinatie de gauri de pe un rand al benzii perforate sau
o combinatie de biti in cazul suportilor magnetici. Totalitatea caracterelor
utilizate in programarea MUCN alcatuiesc codul de programare.
Atat in cazul benzilor perforate cat si al
memoriilor magnetice, frazele sunt separate prin niste caractere speciale (LF,
CR).
Aranjarea cuvintelor in fraza defineste un
format care asigura interschimbabilitatea benzilor suport-program pentru
diferite sisteme de comanda numerica. In principiu, cuvintele pot fi codificate
pe banda in orice ordine, dar considerente de ordin practic si logic impun o
anumita ordine, cum ar fi :
N- numarul blocului ( frazei) ;
G - functii pregatitoare ;
X,Y,Z- adrese geometrice
F,S,T - adrese tehnologice
M- functii auxiliare
Informatiile
pe care le contine un program provenite din desenul piesei si fisa tehnologica
se pot clasifica in informatii geometrice, tehnologice si auxiliare.
F. Informatii
geometrice :
Informatiile
geometrice transmit MUCN date referitoare la directia si sensul de deplasare,
precum si marimea acestor deplasari. Toate echipamentele au posibilitatea de
deplasare in coordonate absolute sau relative. Orice deplasare relativa dupa o
anumita directie, este pozitiva daca miscarea se face in sensul pozitiv al axei
respective si negativa daca se face in sens contrar.
Structura cuvintelor prin care se
transmit informatii geometrice cuprinde o adresa, prin care se defineste axa
dupa care are loc deplasarea, urmata de un grup de cifre reprezentand
coordonata unui punct. Semnul coordonatei se plaseaza imediat dupa adresa, prin
el se precizeaza sensul de deplasare pe axa respectiva.
Exista si o serie de echipamente
numerice la care semnul "+" nu este obligatoriu de specificat. La
astfel de echipamente lipsa oricarui semn de dupa adresa va fi interpretata ca
fiind semnul "+".
In
scriere formala, pentru un anumit echipament, un format cu cuvinte de adresa se
poate indica (DIN 66025) astfel :
N20 G02 X-243.75 Y+32.05 I+245.70 J-16.05 F40 S450 T02
M3
in care : N20 - numarul
frazei, G02 - adresa pentru tipul traiectoriei ( aici arc de cerc) X,Y- punctul
de la capatul arcului, I,J- centrul arcului de cerc, F40- avansul , S450-
turatia, T02- numarul de ordine al sculei, M03- pornirea arborelui principal.
Pe echipamentele moderne se
pot programa, in afara de coordonate, si alte informatii geometrice referitoare
la compensarea lungimii si a diametrelor sculelor. Cu aceste informatii se pot
"corecta" din exteriorul programelor, coordonatele de pe banda
perforata (magnetica) in functie de lungimea sau diametrul sculei.
Acest lucru este foarte important deoarece
permie scrierea programelor fara a cunoaste lungimea si diametrul sculei.
Ambele corectii se introduc de pe consola echipamentului de comanda numerica
printr-o adresa specifica, urmata de un grup de cifre care reprezinta valoarea
corectiei.